در این مطلب نکات مهم ترکیب بندی عکاسی را به طور خلاصه بررسی می کنیم. پس با ما همراه باشید.
۱-قانون یک سوم:
این یکی از ساده ترین و در عین حال قوی ترین قانون های ترکیب بندی در کل عکاسی است. نیازی نیست که به طور کامل از این قانون پیروی کنید، اما زمانی که امکان چیدمان هر تعداد سوژه دلخواه در صحنه شما وجود دارد، همیشه قانون یک سوم را در نظر داشته باشید.
۲-فضای منفی:
آیا جمله معروف «گاهی اوقات، کمتر بیشتر است» را شنیده اید؟ خالی گذاشتن بخش عمده تصویر و تنها یک یا دو سوژه که با دقت در هر جایی از تصویر قرار گرفته اند، می تواند راه بسیار زیبایی برای ساده کردن دنیای اطراف ما باشد.
۳-عمق میدان:
قطعا هیچ چیزی مانند مات کردن پس زمینه به برجسته شدن سوژه کمک نمی کند. اینجاست که داشتن یک دیافراگم سریع و باز که امکان تنظیم سرعت شاتر سریع را می دهد، بسیار مفید است.
چه از یک دوربین کراپ سنسور و لنزی استفاده می کنید و چه از یک دوربین فول فریم و لنزی، می توانید با باز کردن کامل دیافراگم و سپس کادربندی سوژه در مقابل پس زمینه ای که تا حد ممکن دور باشد، ماتی پس زمینه زیبایی به دست آورید. به عنوان یک قانون کلی، فاصله بین دوربین و سوژه شما باید حداقل نصف فاصله بین سوژه و پس زمینه باشد.
همیشه مطمئن شوید که با دقت فوکوس را بر روی سوژه تنظیم کرده اید. اگر یک عکس پرتره می گیرید، ممکن است حتی لازم باشد به فوکوس کردن بر روی چشم های سوژه هم توجه ویژه داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است نوک بینی آنها شارپ، و چشم هایشان مات شود. در اکثر دوربین های سونی، استفاده از مُد Eye AF این مشکل بالقوه را به طور کامل از بین می برد.
۴-خطوط هدایتگر:
یکی از بهترین روش ها برای ایجاد تصویری که توجه بیننده را به خود جلب می کند، گنجاندن هر نوع خطی در تصویر است. که از پیش زمینه صحنه شروع شده و نگاه بیننده را به داخل تصویر می کشاند. یک خط هدایتگر می تواند مستقیما به سمت یک سوژه قوی برود، یا به طور کلی می تواند به داخل صحنه، یا به سمت یک پس زمینه دور منتهی شود.
در هر صورت این یک ترفند عالی است که باعث می شود بیننده احساس کند، از میان یک پنجره واقعی به صحنه و آن لحظه نگاه می کند، انگار که یک تصویر سه بُعدی را می بیند.
۵-بافت:
گنجاندن هر نوع بافتی در یک عکس تصمیمی است که باید بسیار به دقت گرفته شود. چون می تواند از جذابیت هر چیز دیگری مانند سوژه اصلی، هر گونه خط، شکل و رنگ قوی در ترکیب بندی بکاهد.
اغلب خود بافت، حتی وقتی که تنها یک سطح صاف است، به یک سوژه اصلی تبدیل می شود. در صورتی که ظاهر آن بافت جالب و از نظر هنری زیبا به نظر برسد و کل ترکیب بندی یک حس تعادل را حفظ کند، این مسئله اشکالی ندارد.
۶-الگوها:
الگوها مانند بافت هستند، اما معمولا مدیریت و ثبت خلاقانه آن ها بسیار ساده تر است. ساده ترین کار این که فقط کل کادر را با آن ها پر کنید. این ترفند ترکیب بندی به شما اجازه می دهد تا انواع واکنش ها را در نگاه بیننده ایجاد کنید. که آیا صرفا یک سوژه دلپذیر و آرامش بخش است. یا یک المان ابهام یا انتزاع وجود دارد که نگاه بیننده را خیره و متحیر می کند. و باعث تعجب می شود که به یک سوژه بسیار بزرگ نگاه می کند یا یک سوژه بسیار کوچک. گشتن به دنبال الگوها می تواند یک فعالیت عکاسی بسیار هیجان انگیز باشد.
۷-کادربندی:
قاب بندی یا کادربندی (Framing) یک تکنیک ترکیب بندی در عکاسی است. که به کمک یک قاب طبیعی یا مصنوعی موجود در داخل صحنه سوژه را ایزوله یا تنها می کند. برای مثال ممکن است از یک تونل، پنجره و شاخه های یک درخت برای ایجاد یک قاب دوم درون تصویرتان و تاکید بیشتر روی سوژه استفاده کنید. از این رو به این تکنیک، کادر در کادر یا قاب در قاب نیز گفته می شود.
قرار دادن یک سوژه کوچک تر و کم اهمیت تر در پیش زمینه تصویر یک تصمیم ترکیب بندی جسورانه است. که گاهی اوقات جواب نمی دهد. به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید که سوژه های دیگر از لحاظ بصری بر دید شما نسبت به سوژه اصلی تاثیر نامطلوب نگذارند. دقت کنید که سوژه اصلی جلوه یا برجستگی اش را حفظ کند.
۸-پرسپکتیو:
همیشه دیدن یک پرسپکتیو یا چشم انداز منحصر به فرد، باعث حیرت می شود. چه پرسپکتیو از بالا به پایین باشد و چه برعکس. یک تغییر کوچک در پرسپکتیو می تواند همه چیز را تغییر دهد. یکی از ساده ترین راه ها برای ثبت یک تصویر منحصر به فرد، خلاقیت در زوایای دوربین یا زاویه عکاسی است. همیشه از سطح چشم عکس نگیرید.
۹-رنگ:
فقط به دنبال سوژه هایی با رنگ روشن و جا دادن تعداد زیادی از آنها در کادر خود نباشید. سعی کنید از منظر کل پالت رنگ و نحوه ترکیب رنگ ها فکر کنید. طیفی از رنگ های مشابه و مجاور یا دو سه تا رنگ متضاد و مکمل قوی ترین نتایج را به همراه خواهد داشت.